Verslas Japonijoje
Verslo kultūros Japonijoje ypatumai
Japonija turi ypatingą tradicinę verslo kultūrą, kurią būtina pažinti ir kurios reikia laikytis norint sėkmingai įeiti į šią rinką.
Kai kurie verslo kontaktų užmezgimo aspektai:
- Japonijoje netinkama „šaltų“ telefono skambučių ir neprašytai atsiųstos prisistatomosios medžiagos strategija. Geriausias būdas – rasti patikimą tarpininką, kuris pristatytų įmonę galimiems klientams. Trečiosios šalies tarpininkas, ypač jei pristatymą atlieka japonas, yra labai svarbus užmezgant pirmuosius ryšius ir sudarant pirmąjį įspūdį.
- Japonai ypatingai didelę reikšmę darbe teikia asmeniniams santykiams. Verslininkai neskubės megzti verslo kontaktų, kol nebus užmegzti nuoširdūs tarpusavio santykiai ir įsitikinta partnerio patikimumu.
- Būtina prisiminti, kad japonai itin vertina kantrybę. „Ishi no ue nimo san nen“ – reikia turėti kantrybės trejus metus išsėdėti ant uolos, norint ją sušildyti.
- Kuklumas yra vertybė. Nedera iššaukiančiai girtis savo sugebėjimais, gaminiais ar paslaugomis. Tegul apie tai byloja parengta medžiaga ir geras vardas.
- Susitikimui su potencialiu partneriu japonu reikia tinkamai pasiruošti – kruopščiai parengti įmonę ir jos produkciją/paslaugas pristatančią medžiagą. Svarbu – žymiai geresnį įspūdį sudarys į japonų kalbą išverstas bukletas. Pristatomąją medžiagą turi sudaryti: bukletas su informacija apie jūsų bendrovę; bendro pobūdžio informacija apie įmonę, nurodant vadovų pavardes, bendrovės koncepciją, vertybinę orientaciją, moto, produkcijos ir teikiamų paslaugų sąrašą, trumpą istoriją; informacija apie sėkmingą įmonės veiklą, pateikta gaminamos produkcijos ar teikiamų paslaugų kontekste. Faktai, rodantys gaminių novatoriškumą, kokybę.
- Taip pat susitikimui reikia pagaminti dvipusių (vienoje pusėje tekstas lietuviškai, kitoje – japoniškai) vizitinių kortelių. Kortelę reikia įteikti ir paimti būtinai abiem rankomis (pagarbos ženklas). Gavę vizitinę kortelę, ją atidžiai išsinagrinėkite. Tuomet atsargiai pasidėkite ant stalo ar laikykite rankose, kol atsisėsite.
- Svarbi verslo kontaktų dalis – dovanų teikimas. Dovanos reiškia draugystę ir simbolizuoja geras abipusio bendradarbiavimo ateityje viltis, sėkmingą sumanymo realizavimą ar dėkingumą už pagalbą. Vakaruose įprastas pasakymas „dėkoju“ už pagalbą ar paslaugą Japonijoje laikomas nepakankamu ir nenuoširdžiu. Tačiau dovanos turi pasižymėti ne pinigine, o simboline verte. Dovanos turi būti gražiai supakuotos.
- Atvykti į susitikimą laiku – labai svarbu, tačiau aukščiausiems vadovams leistina vėluoti nuo penkių iki septynių minučių dėl „labai užimtos“ darbotvarkės. Vėluoti daugiau nei 10 minučių – niekam nevalia.
- Japonijoje labai svarbu tinkamai pasisveikinti ir atsisveikinti. Nusilenkimas – pagarbos ženklas.
Daugiau informacijos leidinyje „Prieš Jus Japonija. Vadovas japonų verslui, papročiams ir elgesio taisyklėms pažinti“ (autoriai: Dean Engel ir Ken Murakami, leidykla „Šviesa“, 2000).
Programos einantiems į Japonijos rinką
Programa „Vartai į Japoniją“ („EU Gateway Programme“)
2008 m. birželio mėnesį pradėjo veikti atnaujinta programa „Vartai į Japoniją“, neabejotinai esanti viena naudingiausių verslo ryšių tarp ES ir Japonijos aktyvinimo priemonių, kuria nuo 2005 metų sėkmingai naudojasi ir Lietuvos įmonės.
Organizuojamos šios sektorinės programos: aplinkosaugos ir energetikos technologijų, ICT, sveikatos apsaugos ir medicininių technologijų, statybos ir konstravimo technologijų, aukštosios mados dizaino ir interjero dizaino.
Daugiau informacijos programos internetiniame puslapyje http://www.eu-gateway.eu
Programos klausimais galima konsultuotis:
Jurgita Jurkšaitė
ETP Communications Officer
Tel. +32 491372696
E. paštas jjurksaite@euetp.eu
Interneto svetainė www.euetp.eu
Andris Parups
Deloitte Latvia
Manager, Advisory services
Tel. +371 6707 4145
E. paštas aparups@deloittece.com
Interneto svetainė www.deloitte.com/lv
Programa „Executive Training Program“ (ETP)
Ilgalaikė (12 mėnesių trukmės) stažuotė Europos Sąjungos įmonių vadybininkams, kurios metu dalyviai mokosi japonų kalbos, Japonijos verslo etikos ypatumų, atlieka praktiką panašaus pobūdžio Japonijos įmonėse.
Daugiau informacijos apie programą galima rasti tinklapyje adresu http://www.etp.org.
ES-Japonijos pramoninio bendradarbiavimo centro programos
ES-Japonijos pramoninio bendradarbiavimo centras yra bendrai įkurtas Europos Komisijos ir Japonijos ekonomikos, pramonės ir prekybos ministerijos (METI). Centras ne vien teikia verslininkus dominančią informaciją, bet taip pat ir organizuoja temines mokymo programas Japonijoje (Japonijos pramonės, gamybos kokybės, paskirstymo kanalų, kitose srityse). Daugiau informacijos interneto puslapyje adresu http://www.eu-japan.eu.
ES-Japonijos pramoninio bendradarbiavimo centras taip pat informuoja apie "Vulcanus in Europe" programą, pagal kurią sudaroma galimybė į ES įmones metams priimti Japonijos aukštųjų technologijų ir mokslo universitetų paskutiniųjų kursų studentus.
Japonijos užsienio prekybos organizacijos parama
Tai pats didžiausias informacijos apie Japonijos rinką šaltinis. Taip pat, norintiems įeiti į Japonijos rinką, JETRO nemokamai siūlo biurus JETRO patalpose Tokijo, Jokohamos, Nagojos, Osakos, Kobės ir Fukuokos miestuose.
***